luni, 31 ianuarie 2011

Top 3 Cele Mai Controversate "Delicatese"

Ideea pentru postul asta mi-a venit acum cateva zile, cand am citit un articol care descria pe larg si fara multe menajamente felul in care este obtinut foie-gras-ul. Numiti-ma ignoranta, dar pana acum nu mi-am pus intrebarea "De unde vine bunatatea asta pe care o iubesc?" Da, auzisem termemul de "force-fed" dar nu am cercetat mai amanuntit (probabil pentru ca intuiam ca odata de o sa alfu exact despre ce e vorba nu o sa mai pot manca foie gras si incercam sa aman momentul - well, s-a intamplat. Pentru mine foie gras e off the table de acum :( )

Asa - as putea zice multe despre subiectul asta, dar o sa ma rezum la 3 idei ca sa nu va plictisesc/ingretzoshez prea tare.

Locul 3 - Aripioare de Rechin


Materia prima pentru mult-apreciata supa de aripioare de rechin (Shark Fin Soup), care e la mare, mare cautare in Asia, in special in China.


Cum se procedeaza? Pai, rechinii sunt prinsi, li se taie aripioarele si sunt eliberati inapoi in mare vii, unde ii asteapta o moarte inceata si cruda - cei mai multi sunt apoi mancati de alti pesti, altii se ineaca sau pur si simplu mor de foame, din cauza ca fara aripioare nu mai pot inota.


Ultimele statistici arata ca in jur de 38 de milioane de rechini au soarta asta anual.


Locul 2 - Foie Gras


Ca e absolut divin, nu contest - este! Dar cum anume ajunge minunatia asta in farfuria noastra? Pai, atunci cand gastele sau ratele norocose implinesc 6 saptamani, sunt inchise in custi, si treptat, incep sa fie hranite cu cantitati tot mai mari de mancare. Mancarea le e pusa la dispozitie doar pentru perioade scurte, astfel incat pasarile sa dea iama-n ea cat mai viguros si sa manance cat mai repede - asta pentru a li se largi esofagul (etapa pregatitoare, you see?)


Peste inca cateva saptamani incepe distractia: pasarile sunt mutate in niste custi si mai mici, cam de 20cm latime, si atat de scunde incat nici sa nu se poate ridica in picioare. Doar capul le iese afara printr-o deschizatura.


Acum incepe faza de "force-feeding", realizata prin gavaj. Cum? un furtun lung de 20-30cm e introdus de mai multe ori pe zi in esofagul pasarii, si cu ajutorul lui pasarea e hranita. Cat? 2kg de hrana la fiecare 3 ore! Cat timp? In ultimele 12-18 zile, inainte de a fi taiate.  Scopul? Sa li se mareasca ficatul - ceea ce numim in termeni medicali "steatoza" - celule ficatului se umplu cu vezicule de grasime. Yumm, nu?



Locul 1 - Ortolan


Ortolanul este o pasarica foarte simpatica, si, dupa parerea francezilor, o delicatesa rara. A devenit si mai faimos dupa ce François Mitterrand a mancat unul la ultima sa masa.
Cum se pregateste? Pai, ortolanul (care e cam de marimea degetului mare) e prins si orbit. Apoi este hranit cu cantitati imense demancare pana creste in proportii de 3-4ori. Finalul apoteotic - este inecat in Armagnac si rumenit la cuptor.
Cum se mananca?Partea cu mancatul este putin la fel de importanta, si are iz de ritual. Mesenii isi acopera capul cu un servet (ca sa nu se risipeasca aromele in aer, desi unii zic ca e pentru a se ascunde de Dumnezeu)...


...baga pasarea in gura, mai putin capul care ramane afara, si musca. Finalul mirific e cand musti din plamani si stomac si tot coniacul delicios ti se revarsa in gura.


N-am scris postul asta ca sa va dezgust. Doar ca sa ma intreb si sa va intreb - daca e delicios/magnific/rar/scump se justifica orice? Justifica grotescul? Oroarea?

17 comentarii:

Cumplit! Nu stiam de aripioarele de rechini, nici de ortolan, iar faptul ca se procedeaza asa cu ei este socant. :(
De foie gras stiam, practic se consuma un ficat bolnav... de aici si intrebarea cat este de sanatos pt om acest aliment??

@ Edith: iti dai seama ca e foarte nesanatos - e unul din alimentele cu cel mai ridicat continut de colesterol :|

Oribil, si protectia animalelor doarme in front? Pentru mutilarea unui cal sau a unui caine exista legi, amenzi... Pentru ca aceste animale vor fi consumate nu exista nimic si sunt considerate justificate asemenea practici?

@ Laura: pai shark-finning-ul este interzis in majoritatea locurilor, dar asta nu impiedica oamenii sa o faca si sa il vanda la negru. Productia de foie-gras e ilegala in multe tari din Uniunea Europeana, in Turcia, Israel.. totusi Franta ramane cel mai mare producator, si acolo e legal.
Cat despre ortolan si asta e ilegal - era ilegal si cand l-a mancat Mitterand, dar banuiesc ca cu cat ceva e mai interzis, cu atat e mai tentant si cu atat esti mai grozav daca incerci.

@ Mitinita: da, si eu am incercat supa si nici pe mine nu m-a dat pe spate. M-am gandit sa scriu si de maimuta, sau de drunk shrimps care si ei sunt mancati tot de vii. Trist ca oamenii nu se gandesc decat la placere cateodata..

O asemenea cruzime este de neinteles pentru mine, la fel cum sunt si cei care sustin sus si tare taierea (sau mai bine zis torturarea) traditionala a porcului, in detrimentul unei metode mai umane (asomarea) care nu este insa pe gustul lor, intrucat nu le hraneste nevoia inutila de sange varsat si panorama unui animal haituit si diperat in privirea caruia viata dispare dureros. Nu vreau sa par patetica, si eu sunt carnivora, dar as vrea sa stiu ca animalul care a ajuns in farfuria mea a avut parte de un sfarsit uman. Dar mai are oare cuvantul "uman" vreo valoare, din moment ce tot niste confrati din "regnul" nostru sunt atat de sadici. I rest my case.

@ Mirela: sunt perfect de acord! Adica da, mancam carne, dar de ce trebuie sa sufere animalele? Macar atata sa le oferim - un sfarsit cat mai decent...

Uhm..."yummy"! De aripioarele de rechin stiam si m-am abtinut sa incerc cand am fost in China...povestea cu fois-gras-ul o credeam insa, intr-un mod boem, mult mai delicata!

@ Anna: si eu credeam la fel despre foie-gras... din pacate realitatea e cam dramatica. O sa imi fie dor de el, totusi :(

Despre ortolan nu stiam. Mie imi place foie gras-ul ,dar dupa ce am fost in vizita la o ferma de rate puse la indopat nu am mai putut manca.

Custile ratelor imi amintesc de ce am vazut la o ferma de gaini ouatoare pe care am vazut-o acum vreo 2 ani. Nu-s adepta vegetarianismului sau macar a curentelor "bio" sau "eco", dar am zis ca nu mai cumpar oua de pe piata sa nu mai aiba producatorul motive sa le tina asa chinuite :(

Am incercat doar foie gras - foarte foarte bun, dar nu stiam ca animalele sunt chinuite in halul asta. Sper sa am taria sa nu mai consum de acum incolo.
In legatura cu sacrificarea porcilor prin metode traditionale - adica cea a cutitului, eu sunt de parere ca porcii astia, crescuti in curtea taranului o duc mult mai bine decat porcii din ferme. Iar omorarea lor cu cutitul, de cei care se ocupa an de an cu asta - adica se stiu la cum sa ii injunghie astfel incat sa sufere cat mai putin - este necesara pentru ca din carne sa se elimine tot sangele si, astfel, carnea sa fie cat mai "kosher" , desi kosher nu se aplica defel carnii de porc.
Mai degraba as protesta impotriva tratamentului oribil care se aplica porcilor, puilor, vitelor in crescatoriile mari din toata lumea. (sunt o gramada de documentare pe net care arata cruzimea cu care sunt tratate aceste animale...in toata lumea, nu numai in Romania).

@ Diana - ai dreptate, porcii si gainile si celelate animale de la tara au o soarta de invidiat fata de cele din ferme... e o alta poveste foarte trista cu animalele astea. Si ai dreptate si in legatura cu sangele si ideea de kosher - eu ma refeream la oamenii aia care zi "De abia astept sa fugarim porcul prin curte si sa-i infigem cutitul in gat si apoi sa bem o tuica fiarta langa el" cu bucurie, ca si cum faptul ca omoara un animal le face viata mai frumoasa - partea asta ma depaseste...

Oh, da! Treaba cu aripile de rechin o stiu si eu din China. Pe motivul acesta am stricat o prietenie cu o chinezoaica ce dorea cu ardoare sa ma invite la un restaurant super scump unde se servea asa ceva. Cred ca aici era bine de amintit si consumul de carne de caine...n-am mancat asa ceva, dar am avut ghinionul sa vad "tratamentul" pe care cel mai bun prieten al omului il suporta pana sa ajunga intr-o amarata de farfurie...Si dupa cum zicea si Adina, maimutele sunt iar o dovada a cruzimii chinezului. Nu inteleg placerea acestuia de a manca creier "proaspat" dintr-o maimuta still live and kicking...Ah, si inca ceva, niciodata nu mi-a placut gustul de pate de foie gras!

Sunt foarte multe pasarele prinse ilegal (ex: mierle, ciocarlii, etc) si ajung chiar la noi in Europa , in burtile "fine" ale francezilor, italienilor,sau prin Cipru .Nu numai asiaticii mananca absolut tot ce misuna pe lume.
http://www.komitee.de/en/homepage
Avand in vedere ca mancare este de ajunge la gunoi,se pare ca unii chiar nu pot trece peste anumite pofte "exotice" .
Vacile in numeroase ferme din State sunt chinuite peste puterea noastra de intelegere ; stau inchise pe suprafete mici, inotand in propria lor mizerie.
Asta pana ajung sa se "lafaie" fericite intre feliile de paine.
Si delfinii de prin Japonia au viata chinuita.
E ditai lista,si atat de crunta si de aberanta ...Insa cu banul si lacomia umana cine poate lupta?

Foarte urat! Animalele suntem noi...

eu as manca cu placere oameni torturati in felurile astea, dar nu imi convine sa imi petrec restul vietii inchisa. in schimb putem sa facem chestiile astea animalelelor fara nicio repercursiune. de ce?

Trimiteți un comentariu